Česká škola

Přihlásit se k odběru zdroj Česká škola
Portál pro české základní a střední školy, který přináší především aktuální zprávy z rezortu školství.Michal Komárekhttp://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comBlogger24430125
Aktualizace: 1 min 46 sek zpět

Školám chybí peníze. Budou snižovat osobní příplatky učitelům?

12 hodin 50 min zpět
„Snižování takzvaných nenárokových složek platu, nepokrytí pedagogické činnosti, systémové chyby v nastavení vyplácení peněz jednotlivým školským zařízením, které provádí inkluzi. Školám v Moravskoslezském kraji chybí desítky milionů korun. A musí šetřit. Nemají ale kde, a tak některým učitelům zřejmě sáhnou na jedinou možnou položku a motivační a osobní příplatky. Po plošném zvyšování platů tak spousta pedagogů o své peníze opět přijde. Situaci se teď snaží vyřešit kraj,“ otevřel reportáž České televize moderátor Jan Pirkl.


 „V rámci inkluze je spoustu systémových chyb, kdy jednou takovou zásadní je to, že v souladu s inkluzivní vyhláškou jsme byli povinni rozdělit 2 třídy na 3, kde je žáků s větším množstvím přiznaných podpůrných opatření. Kdy došlo k nárůstu 32 vyučovacích hodin, což dělá v přepočtu na pracovní úvazek 1,45. A toto jsou vlastně prostředky, které nám stát nedofinancoval,“ říká v reportáži ředitel ZŠ v Českém Těšíně Michal Nešporek.

„Zatímco tomuto školnímu zařízení v Českém Těšíně bude na konci kalendářního roku chybět přibližně milion korun, v případě dalších zařízení v rámci Moravskoslezského kraje půjde o částku podstatně vyšší - 100 milionů korun,“ doplňuje reportérka Pavla Daňková.

„Pokud se tady proklamuje 15% navýšení platů, tak v reálu si myslím, že se o žádných 15 % nejedná… Myslím si, že nějaké 1, 2, 3 %,“ dodává ředitel Nešporek.

„Celou situaci zanalyzujeme. Vytvoříme studii, ta potom půjde na vládu. A pan ministr předpokládá, že si dojde pro chybějící peníze na ministerstvo financí ještě v letošním roce,“ říká k tomu mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová.

„Projekt společného vzdělávání je o hodně dražší, než se očekávalo, prostě chybí peníze na společné vzdělávání, na inkluzi,“ říká náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Stanislav Folwarczny. A dodává: „Ředitelé škol dostali peníze na odměňování na mzdy učitelů, oni tu situaci musí nějakým způsobem vyhodnotit, a pokud se to skutečně nevyřeší, tak může dojít k tomu, například od září, že budou snižovat nenárokové složky platů, nebo například, že nevyplatí odměny v podobné výši, jak v minulém roce.“

Reportáž je ke stažení zde
Kategorie: Česká škola

Chovanci pracovali na ředitelčině chatě za cigarety, šikanu a útoky na vychovatele ředitelka nehlásila

12 hodin 50 min zpět
Brutální rvačky mezi chovanci, napadení vychovatele i práce chlapců na chatě ředitelky ústavu výměnou za cigarety. To všechno prý byla běžná praxe ve výchovném ústavu a dětském domově pro problémové chlapce ve Žluticích na Karlovarsku, která se však navenek tutlala. Pro Právo to popsali bývalí zaměstnanci ústavu, kteří se ozvali poté, co deník minulý týden napsal o tom, že Česká školní inspekce ústav loni shledala dětem nebezpečným.



Inspekce ve svých zprávách z loňského roku nešetřila kritikou hlavně vůči bývalé ředitelce Michaele Castkové. Vyčítali jí například, že dlouhodobě ignorovala šikanu mezi chovanci. Castková ústav vedla devatenáct let. Z jeho čela odešla na vlastní žádost až letos v únoru. Právo mluvilo s pěti bývalými zaměstnanci, kteří se ve svých výpovědích nezávisle na sobě shodovali, že na poměry ve Žluticích v minulosti soustavně upozorňovali, a to jak školní inspekci, ministerstvo školství, tak například inspektorát práce. Vždy marně.

„Dva chlapci se brutálně poprali v kuchyni. Jeden druhého skoro skalpoval, málem mu uřízl celé ucho, krev stříkala po celé jídelně. Ona to ale nikde nehlásila, dělala, že se nic nestalo,“ popsala jeden z případů bývalá učitelka. Za to, že neinformuje o mimořádných událostech ministerstvo, dostala ředitelka vytýkací dopis, jenž má Právo k dispozici, již v roce 2014.

„Když jsem ředitelce řekla, že jdu na policii, protože se mě jeden z chovanců pokoušel fyzicky napadnout, řekla mi, že v tom případě tady končím. Ona si vůbec neuvědomovala, jak je pro společnost důležité, upozornit na sklony těchto chlapců,“ vypověděla další z učitelek.

Upozornili i na to, jak chlapce využívala na práci na své chatě. „Chlapci s jedním vychovatelem jí jezdili pracovat na chatu. Spravovat koupelnu, sekat trávník, starat se o zahradu. Za to jim ‚platila‘ cigaretami. Vychovatel dostal navíc odměnu 50 tisíc,“ potvrdili vychovatelé i učitelé. To, že někteří z vychovatelů dětem dovolovali kouřit, prý bylo naprosto běžné. Někteří jim cigarety kupovali za to, když budou hodní.

Ministerstvo se nyní snaží situaci napravit. Nastoupil nový ředitel a prý se nastavila nová pravidla komunikace.

Celý text naleznete v dnešním Právu
Kategorie: Česká škola

Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh na zmírnění „pamlskové vyhlášky“

13 hodin 20 min zpět
Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh na zmírnění takzvané pamlskové vyhlášky, která reguluje prodej potravin ve školách. Ve Sněmovně to při interpelacích uvedl ministr zdravotnictví Vojtěch Adam (ANO). Návrh vyhlášky poslal na ministerstvo školství k dalšímu projednání. Nová podoba vyhlášky by měla umožnit, aby si děti mohly ve škole koupit třeba "pribináček nebo rohlík s máslem". Informuje ČTK.


Vojtěch Adama (vlada.cz)Zmírnění vyhlášky vychází podle Adama z požadavků ministerstev školství a zemědělství, podle nichž je platné znění příliš přísné. Nové znění proto upravuje "nutriční požadavky při respektování aktuálních výživových doporučení a samozřejmě vnitrostátní právní regulace v oblasti trhu s potravinami". Konkrétnější v tomto směru ale Adam nebyl.

Ministerstvo školství podle něj nyní nabídne vyhlášku k připomínkám. Zároveň ministr odmítl informace o tom, že se má vyhláška zrušit bez náhrady.



Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Jiří Zíka: Vzdělávací systém mnohde nepřipravuje děti na to, co mají vědět, a neučí kritickému myšlení

13 hodin 20 min zpět
„Předtím než se zavedly jednotné přijímací zkoušky, neexistovala žádná vnější motivace, byla jen výrazná snaha docílit co nejlepších známek. Přijímací zkoušky, jak věřím, donutí školy lépe žáky připravovat. Bohužel to některé nezvládají, a tak rodičům, kteří jsou ambiciózní a chtějí své dítě dostat na gymnázia, speciálně na víceletá, nezbývá nic jiného než využít přípravné kurzy. Všude se píše, jaký je zájem o doučovací kurzy. To není kritika testů,“ říká ředitel Cermatu Jiří Zíka v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Rozhovor se týká jednotných přijímaček na střední školy.


Jiří Zíka (repro DVTV)V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Chyba je tedy ve školách a v jejich výuce?

Ano, vzdělávací systém mnohde nepřipravuje děti na to, co mají vědět, a neučí kritickému myšlení.

Testy na přijímačkách byly podle některých odborníků letos těžší než v minulosti, proč?

Náročnost testů se nezvyšuje. Zvýšila se pouze u matematiky na osmiletá gymnázia, a to na základě přání ředitelů škol. Vzhledem k vysokému převisu poptávky nad kapacitou potřebují dobře rozlišit vynikající uchazeče.

Kolik ředitelů požádalo Cermat o zvýšení náročnosti?

Zejména ředitelé osmiletých gymnázií se speciálními matematickými třídami si stěžovali na to, že při použití padesátibodové škály je problém dobře roztřídit nejlepší uchazeče. V některých případech se jedná až o šestinásobný převis.

Která gymnázia konkrétně usilovala o ztížení testů?

Jednalo se zejména o brněnská a pražská gymnázia, mohu například jmenovat brněnské gymnázium Jaroška (Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše).

V úloze z češtiny pro osmiletá gymnázia se vyskytla anafora, básnický prostředek, který měli žáci v textu vyhledat. Přestože byl v testu jednoduše vysvětlen, žáci se s ním mohli setkat poprvé. Na prvním stupni se ho učit nemusejí. Jak to ladí s rámcovými vzdělávacími programy?

Tento pojem není testován sám o sobě. Je testována schopnost uchazeče vyhledat v textu část, která odpovídá obsahu pojmu. Pro řešení otázky není samotná znalost pojmu potřebná.

Tady jde o to, co se má na školách učit a jaké to může mít dopady. Rodiče budou možná kvůli tomu po učitelích chtít, aby se takovéto pojmy začaly i na prvním stupni předčasně probírat…

Já tomu rozumím, ale díváte se na to ze špatného úhlu pohledu. My nechceme, aby uměli pojem anafora. Cílem je, aby na základě vysvětlení nějakého pojmu dokázali odhalit výskyt takového jevu v nějakém textu.

Celý rozhovor naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Výuková aktivita: Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968

13 hodin 20 min zpět
E-learningová výuková aktivita zkoumá fenomén vlivu cenzury a propagandy na svobodu slova na konkrétním historickém příkladu Československa v roce 1968. Aktivita je určena středoškolským studentům. Jejím absolvováním si žáci/žákyně rozvíjí svoji mediální a digitální gramotnost a občanské kompetence prostřednictvím analýzy a interpretace různých typů primárních historických pramenů. Tyto vybrané dokumenty jim přiblíží období pražského jara a nastupující normalizace. Vytvoří si svůj vlastní názor na omezování svobody slova a vyjadřování zejména v totalitních nebo autoritářských režimech.


E-learningová aktivita v platformě IWitness s názvem "Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968" v českém jazyce vznikla u příležitosti padesátiletého výročí událostí v Československu během pokusu o demokratizaci komunistického režimu - pražskému jaru.

Z reakcí studentů, kteří aktivitu absolvovali, vybíráme následující hodnocení:

„Efektivnější a příjemnější než mechanické učení ze sešitu či učebnice.“
„Velice mě překvapilo, že mě vyplňování otázek bavilo. Přiložené materiály mi pomohly pochopit éru komunismu do důsledků. Vymýšlením odpovědí jsem si o tomto tématu zapamatovala víc informací, než drtěním se učiva nazpaměť z učebnice a určitě to bylo záživnější.“
„Tato aktivita mě bavila a líbí se mi její interaktivní zpracování.“
„Rozhodně se mi líbí aktivní práce s dobovými materiály a ukázkami.“
„Líbí se mi tento systém učení, kdy musím formulovat své myšlenky a argumenty. Oceňuji pomocné přílohy ve formě autentických dokumentů.“
„Tato aktivita mi přiblížila události v roce 1968. A ukázala mi, jak je lehké manipulovat s informacemi."
„Na aktivitě se mi velmi líbily rozhovory s pamětníky. Když to člověk slyší od někoho, kdo to zažil, je to mnohem silnější než o tom jen číst. Co se týče nových informací, překvapilo mne to domácí vězení prezidenta Svobody.“

IWItness je e-learningová platforma jako každá jiná, učitelům a jejich žákům schopným komunikace v angličtině ale nabízí i možnost interaktivní střihové práce s více než 1000 filmových interview s plným minutovám indexem a databázemi fotografií a dokumentů. Jde o výborný nástroj k výuce mediální a digitální gramornosti. V anglickém prostředí platformy jsou ale k dispozici i aktivity v češtině. Umožňují práci s multimédii i využití digitálního prostoru ke komunikaci mezi studenty.

Další informace naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Konference: Bezpečná škola pro všechny

13 hodin 20 min zpět
Celostátní konference se zahraniční účastí pro pedagogické pracovníky se uskuteční 25. dubna 2018 v Brně. Konference je věnována těmto tématům:
•Primární prevence a bezpečnostní témata v prostředí škol – úvod do problematiky
•Krizová komunikace
•Realizace školské primární prevence v Jihomoravském kraji
•Prevencia rizikového správania v školách na Slovensku
•Výuka bezpečnostních témat v České republice
•Bezpečnost a ochrana zdraví ve vzdělávání
•Příprava občanů k obraně státu
•Hasiči pro školy

Další informace naleznete zde

Kategorie: Česká škola

V sobotu 21. dubna proběhne speciální veletrh práce pro mladé z dětských domovů

13 hodin 20 min zpět
Nezisková organizace Nadání a dovednosti přichází s novinkou pro mladé lidi z dětských domovů. Chystá pro ně veletrh pracovních příležitostí. Jednodenní akce proběhne v sobotu 21. dubna v Praze. Dětem z domovů se představí čtyřicítka vystavovatelů. Informují Novinky.cz.


Linda Hurdová (nadaniadovednosti.cz)Na veletrh přijede na 150 mladých lidí z dětských domovů z celé ČR, pro které je získání práce a zajištění stálého příjmu klíčovým předpokladem pro bezproblémový start a začlenění se do života.

„Naší snahou je seznámit mladé lidi s potenciálními zaměstnavateli. Ukázat jim možnosti, které pro ně na trhu práce jsou. Zprostředkovat jim práci, ale také je konfrontovat s požadavky, které jednotliví zaměstnavatelé na uchazeče mají, aby nebyli zaskočení, až přijde ta chvíle, kdy musí z domova odejít a postarat se sami o sebe,“ uvedla Linda Hurdová, ředitelka neziskové organizace.

Zájemci budou moci absolvovat nanečisto přijímací pohovor, konzultovat svůj životopis a motivační dopis či se zúčastnit workshopů a přednášek.

Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Akademie věd nesouhlasí se škrty v rozpočtu na příští rok. Odmítá škrty kvůli slevě na jízdném

13 hodin 20 min zpět
"Akademie věd s výší institucionálních výdajů navrženou radou vlády na léta 2019 až 2021 nesouhlasí,“ řekla předsedkyně AV Eva Zažímalová. Upozornila také na to, že pro letošní rok přišla Akademie věd zásahem vlády o 100 milionů korun. Změny v letošním rozpočtu Akademie věd souvisí se škrty ve všech resortech. Peníze mají pokrýt slevy jízdného pro seniory a studenty. Informuje ČTK.


Eva Zažímalová (avcr.cz)O velkou část peněz přišlo ve výzkumu také ministerstvo školství či Technologická agentura, která poskytuje účelovou podporu projektům spojujícím vědecké výsledky s praxí.

Na rok 2019 požaduje AV oproti schválenému střednědobému výhledu navíc 82 milionů korun a na roky následující 312, respektive 326 milionů korun. Požadavky Akademie věd pro roky 2019-2021 vycházejí ze společného prohlášení o stabilizaci systému vědy, výzkumu a inovací, které loni v květnu podepsali zástupci vlády, ministerstva školství, Akademie věd a České konference rektorů.


Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Novým ředitelem NÚV se stane Lubomír Martinec

19 Duben, 2018 - 16:04
Ministr školství Robert Plaga se po seznámení s výsledky konkursního řízení rozhodl jmenovat s účinností od 1. 5. 2018 novým ředitelem Národního ústavu pro vzdělávání Mgr. Lubomíra Martince. Do konkursního řízení se přihlásili celkem 4 uchazeči.


Mgr. Lubomír Martinec pracuje v oblasti vzdělávání od roku 1990. Dříve působil v Ústavu pro informace ve vzdělávání, České školní inspekci a od roku 2015 je zaměstnancem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zde v současné době zastává pozici zástupce náměstka pro řízení sekce vzdělávání.

„Od nového ředitele Národního ústavu pro vzdělávání očekávám zásadní změny v oblasti zvýšení efektivity řízení organizace a naplňování evropských projektů, které má Národní ústav pro vzdělávání ve své gesci. Lubomír Martinec bude mít za úkol také nově koncipovat spolupráci mezi NÚV a ministerstvem,“ říká k výběru ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.

Další informace naleznete zde 
Kategorie: Česká škola

Michal Komárek: Jednotné přijímačky - znalosti, studijní předpoklady? Na to zapomeňte!

19 Duben, 2018 - 08:24
Ředitel Cermatu Jiří Zíka shrnul velice přehledně, o co jde v jednotných přijímačkách na střední školy: „My nechceme, aby všichni prošli. My potřebujeme, aby testy rozlišovaly žáky od nuly až do 50 bodů. Opravdu to oddělí ty, kteří umí v daném čase úlohy zpracovat, od těch, kteří to neumí. Při přijetí nerozhoduje objem znalostí, ale pořadí." To vypadá jako velmi bezútěšný popis stavu českého školství.


Michal Komárek (archiv autora)Pomiňme nyní otázky, které se vztahují k první části výroku Jiřího Zíky. Ano, střední školy mají v současnosti nějakou omezenou kapacitu, nechceme tedy „aby prošli všichni“.

Potřebujeme tedy nějaký nástroj. A máme test, podle něhož projdou ti, kteří „umí v daném čase úlohy zpracovat“. Tak jednoduché to je.

„Objem znalostí“? Ten s tím nemá vůbec nic společného!

Myslí si snad někdo, že by měly rozhodovat znalosti nebo něco tak obtížně měřitelného jako jsou studijní předpoklady? Ve škole? Absurdní!

Pořadí rozhoduje! Obratnost! Rychlost! Rodina, která zajistí trénink a koupi testů!

Život se s nikým taky mazlit nebude! Ostré lokty to chce. Ne nějaké „měkké kompetence“, s těmi ve skrumáži mnoho nepořídíte… S těmi nové olympijské vítěze nevychováme...

Naštěstí máme osvícené instituce, které školám ukazují, na co mají žáky připravovat.

Aby byli pokud možno první. Co nejrychlejší. Aby se naučili takticky odlišit věci, které by je mohly zdržet, o kterých by museli příliš dlouho přemýšlet, od těch, které zvládnou rychle a tak je posunou pořadím vzhůru.

Už si to jednou provždy zapamatujte: Ve škole rozhoduje pořadí!
Kategorie: Česká škola

Přijímačky na střední jsou strašák, letos byly ještě těžší než loni, kritizují žáci i učitelé

19 Duben, 2018 - 06:00
Tak jako loni i letos vzbuzují přijímací zkoušky na střední školy emoce. Studenti si stěžují, že jsou plošné testy od Cermatu stále těžší. Učitelé a odborníci na školství poukazují na vyšší počet odborných termínů i časovou náročnost. Zkoušky navíc podle některých kritiků negativně ovlivňují výuku na druhém stupni základních škol. Místo znalostí využitelných v běžném životě se žáci biflují něco, co v reálu nevyužijí. Podle Cermatu mají testy smysl, jejich účelem je vybrat ty nejlepší studenty. Reportáž přináší Aktuálně.cz.


Ve kterém verši textu k písni Severní vítr od Zdeňka Svěráka se vyskytuje anafora, měli najít žáci pátých tříd základních škol v testu z češtiny při přijímacích zkouškách na víceletá gymnázia. Přestože termín anafora (opakování stejného slova na začátku po sobě jdoucích veršů) byl v testu vysvětlen, řada z nich se s tímto pojmem možná setkala poprvé. Na prvním stupni se učit nemusí.

Potvrzuje to i brněnská učitelka a školená hodnotitelka testů společnosti Cermat Ivana Zabelová Fabiánová. "Nemyslím si, že je to těžké pro deváťáky, ale včera jsem opravovala pětku a sedmičku, kde se mi zdálo, že tam jsou věci, se kterými se ty děti dosud nemusely ani setkat. V testu měli páťáci najít v básni anaforu. Když to bývá v maturitních testech, nevím, proč by to měli vědět žáci pátých tříd," řekla Aktuálně.cz.

Podobně náročná byla pro páťáky i úloha z matematiky číslo 6. "Jana si nahrála na několik CD všechny lekce angličtiny, a to postupně od první lekce do poslední. Jednotlivá CD zapIňovala rovněž v pořadí od prvního do posledního CD. Na každém CD je stejný počet lekcí. Lekce číslo 49 je v pořadí na pátém CD. Určete, kolik lekcí může být na jednom CD. Uveďte všechna možná řešení," stojí v zadání.

Ředitel Cermatu Jiří Zíka testy hájí s tím, že nemají ověřovat znalosti. "My nechceme, aby všichni prošli. My potřebujeme, aby testy rozlišovaly žáky od nuly až do 50 bodů. Opravdu to oddělí ty, kteří umí v daném čase úlohy zpracovat, od těch, kteří to neumí. Při přijetí nerozhoduje objem znalostí, ale pořadí," oponuje šéf Cermatu. Protože jsou testy pro všechny stejné, jsou podle něj stížnosti do značné míry irelevantní.

Celý text naleznete zde
Zadání přijímaček jsme zveřejnili zde
Kategorie: Česká škola

Oldřich Botlík: Co testovat a netestovat u přístavku (Co vlastně Cermat testuje?)

19 Duben, 2018 - 05:00
Radka Kvačková psala 17. 4. 2018 ve svém pravidelném sloupku v Akademii Lidových novin o důrazu některých tvůrců testů a některých školních češtinářů na větné rozbory. Ten pokládá za přehnaný. „Minule jsem zapochybovala, jestli o zvládnutí mateřštiny vypovídá například schopnost žáka identifikovat větný člen v přístavkovém postavení, jak žádají některé testy. Osobně si myslím, že nikoliv, ale pokud chci dopřát přístavkovému postavení spravedlivý soud, musím pustit ke slovu i druhou stranu, v daném případě bohemistu Honzu. Ten se ho zastává kvůli čárkám. Vysvětluje, že je rozdíl, jestli napíšeme „byl tam Vítek, jeho otec, a náš pes“, nebo „byl tam Vítek, jeho otec a náš pes“. A v tom má pravdu.“ Uvědomil jsem si, že na příkladu bohemisty Honzy se dá krásně ilustrovat důraz testů Cermatu, přijímacích i maturitních, na znalost lingvistické terminologie. Ten pokládám za přehnaný i já.

Oldřich Botlík (eduin.cz)Nezjišťoval jsem, zda letos byla v přijímačkách úloha o přístavku. Jde mi o obecnou ilustraci typického popisného přístupu, který v podobných situacích vypadá nějak takto.

TEXT 1

Na zahradě byli jenom malý Emil, Vítek, jeho otec, a naše sousedka.

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), nebo nepravdivé(N).

V TEXTU 1
1. je výraz „jeho otec“ přístavek. (A/N)
2. je výraz „jeho otec“ součástí přísudku jmenného se sponou. (A/N)
3. určitě nemá být čárka za slovem „otec“, protože před „a“ se čárka nikdy nepíše. (A/N)
4. jsou všechna podstatná jména v 1. nebo v 6. pádu. (A/N)

Kdybych měl z příkladu bohemisty Honzy udělat testovou úlohu já, koncipoval bych ji jinak.

TEXT 1

Na zahradě byli jenom malý Emil, Vítek, jeho otec, a naše sousedka.

Kolik bylo podle TEXTU 1 na zahradě lidí?

Důvod je snad jasný. Z deváťáků půjde studovat bohemistiku tak 20 dětí – těch zbývajících cca 180 studentů bohemistiky už je na víceletých gymnáziích. Všichni by však měli především umět správně komunikovat. Zde to znamená, že správně rozumějí VÝZNAMU (ne)přítomnosti čárky před „a“. Když tam čárka je, byli na zahradě tři lidé: Emil, jeho otec Vítek a sousedka. Když tam čárka není, byli na zahradě čtyři: Emil, Vítek, Vítkův otec a sousedka.

Popisný přístup staví při testování mezi žáka a cíl tohoto konkrétního zdokonalování komunikace zbytečnou překážku. Totiž znalost termínu, který ve výuce možná několika málo žákům pomůže, ale v převládající výuce češtiny znamená pro většinu ostatních hlavně zbytečnou komplikaci a ztrátu času, po který mohl učitel skutečně rozvíjet jejich schopnost dorozumívání.

Ještě jednou. Naučit žáky rozlišovat čárkou počet bytostí na zahradě je mnohem důležitější než naučit je, jak se jmenuje větný člen, který tato čárka odděluje. To zásadní tedy je naučit žáky spolehlivě porozumět sdělením od druhých, a také svá sdělení spolehlivě formulovat, aby jim druzí bezpečně porozuměli. Tyto dvě stránky zvládání češtiny se mají vyučovat a testovat – jména větných členů (nebo určování gramatických tvarů slov) jsou zástupným cílem.
Kategorie: Česká škola

Vláda rozhodla o dorovnání peněz pro soukromé a církevní školy

19 Duben, 2018 - 05:00
Vláda rozhodla o dorovnání financí pro soukromé a církevní školy. Veřejným školám se totiž loni v listopadu zvýšily platové tarify o 15 % pro učitele a 10 % pro nepedagogy, a výdaje pro soukromé a církevní školy musejí být s výdaji veřejných škol srovnatelné. Na dorovnání rozdílů ve financování soukromých a církevních škol půjde celkem 131 milionů korun, a to z vládní rozpočtové rezervy.

„Požadované navýšení považuji za nezbytné k zohlednění zvýšení výdajů ve veřejných školách od listopadu 2017 v normativech soukromých škol na rok 2018,“ uvedl po jednání vlády ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.

Na dorovnání výdajů na soukromé školství je vyhrazeno 101 milionů korun. Normativy pro soukromé školy se stanovují tak, aby byly výdaje srovnatelné s veřejnými školami. Do normativu soukromých a církevních škol pro tento rok se tedy promítlo navýšení peněz pro veřejné školy za listopad a prosinec 2017. Protože se ale státní rozpočet schvaloval loni v září ve stejný den, kdy vláda schválila i navýšení platů ve školství, nebylo už možné do rozpočtu zapracovat i dorovnání peněz pro soukromé a církevní školy. Proto nyní MŠMT požádalo o dorovnání prostředků. Pro oblast soukromého školství se jedná o částku ve výši 101 mil. Kč, pro církevní školství pak o 30 mil. Kč.

Na rozdíl od veřejných škol není pro soukromé a církevní školy nařízení vlády o navýšení platových tarifů závazné. Výši mzdy u těchto škol stanovuje jejich ředitel. Prostředky na mzdy zaměstnanců a související zákonné odvody dostávají tyto organizace v rámci celkové dotace na běžné výdaje.

Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
Kategorie: Česká škola

Vysoké školy získají na modernizaci více než 3 miliardy z EU

19 Duben, 2018 - 05:00
Více než 3,1 miliardy korun získají vysoké školy z evropských dotací na modernizaci vybavení a zlepšení studijního prostředí. Finanční podporu jim poskytne Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Dotaci získá 38 projektů 35 vysokých škol z celé ČR.


Výzva Podpora rozvoje studijního prostředí na VŠ je zaměřena na zkvalitnění vzdělávací infrastruktury na vysokých školách a modernizaci učeben a jejich vybavení. Peníze budou sloužit k doplňkové investiční podpoře již dříve schválených projektů financovaných z Evropského sociálního fondu, případně mít návaznost na obdobné projekty z minulého programového období.

„Vysoké školy se často potýkají s problémem nesouladu mezi požadavky na odborné znalosti a dovednosti absolventů a vybaveností studijního prostředí, v němž mají tyto kompetence získávat. Potřebují držet krok s nejnovějšími trendy moderní výuky, je proto nezbytné, aby měly také odpovídající prostory, vybavení či pomůcky,“ říká Václav Velčovský, náměstek pro řízení sekce operačních programů MŠMT.

Jednou z podpořených vysokých škol je Univerzita Karlova, která hodlá získané peníze investovat nejen do obnovy vybavení či vylepšení studijního prostředí na svých fakultách v Praze, ale chce je použít také na pořízení nových přístrojů a techniky pro své mimopražské fakulty. Například lékařská fakulta v Hradci Králové by měla za evropské dotace získat výukové simulátory, modely a trenažéry. Další vysoké školy získají podporu například na pořízení informačních zdrojů pro výuku, nákup IT technologií, vybavení jazykových učeben či pořízení nové AV techniky.

Výsledkem by měla být profesionalizace a modernizace celého vzdělávacího procesu, větší možnost navázání spolupráce s aplikační sférou a lepší uplatnitelnost studentů v praxi díky zapojení inovativních technologií do výuky.

Další informace naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Vysoké školy chystají miliardové investice do výstavby a rekonstrukce svých areálů.

19 Duben, 2018 - 05:00
Jen Univerzita Karlova se letos pustí do projektů za více než 2,5 miliardy korun. Největším bude dostavba Univerzitního medicínského centra Lékařské fakulty UK v Plzni. Do výstavby či rozsáhlé rekonstrukce stávajících prostor plánují v následujících letech investovat takřka všechny veřejné vysoké školy v Česku. Často půjde o sumy v řádech stovek milionů korun. Informují Hospodářské noviny.


Masarykova univerzita v Brně plánuje proinvestovat více než miliardu, stejné náklady na výstavbu a modernizaci očekává také Mendelova univerzita v Brně. Česká zemědělská univerzita zaplatí čtvrt miliardy za nový Pavilon tropického zemědělství v Praze a zhruba stovky milionů bude potřebovat na další projekty.

Samostatným tématem jsou vysokoškolské koleje, které často neprošly výraznější proměnou i desítky let. Změny se mají dočkat například Koleje Strahov ČVUT či pražská Švehlova kolej UK. Pro české univerzity je často obtížné na stavby sehnat peníze. Příkladem je Univerzita Hradec Králové. Ta potřebuje stovky milionů na opravu budov filozofické fakulty a pedagogické fakulty na náměstí Svobody. Postaví také zcela nový kampus Na Soutoku. Podle vedení školy jsou však některé investice na hranici finančních možností.

Akademici loni po státu požadovali navýšení rozpočtu vysokých škol o 4,5 miliardy korun, nakonec dostali tři miliardy navíc a jejich rozpočet tak činil 24 miliard korun. Univerzity budou letos chtít opět přidat. Peníze míní použít na mzdy a právě na výstavbu.

Klíčovou roli při investicích do univerzitních budov hrají dotace. Zatímco některé projekty financují z převážné části univerzity, v jiných případech se většina nákladů podaří pokrýt právě z evropských peněz. Například Západočeská univerzita v Plzni zaplatí za novou budovu fakulty zdravotnických studií v ceně 250 milionů ze svého jen 10 procent konečné sumy. Zbytek půjde z dotací.

Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Soudy musí ve sporech o výběr školy zjišťovat názor dítěte

19 Duben, 2018 - 05:00
Ve sporech rodičů ohledně výběru základní školy musí soudy zjišťovat názor dítěte. Ústavní soud v konkrétním sporu vyhověl stížnosti matky a zrušil rozsudek Krajského soudu v Praze. Musí se přiměřeným způsobem dotázat sedmileté dívky na její názor na případnou změnu školy. Informuje ČTK.



Okresní soud Praha-východ v kauze nejprve rozhodl tak, že na návrh matky nahradil souhlas otce s přijetím dcerky do soukromé základní školy v Praze-Libuši. Otec žádal, aby dcerka chodila do veřejné základní školy v Praze 4 a uspěl s odvoláním ke Krajskému soudu v Praze.

Podle krajského soudu bylo v zájmu dívky, aby chodila do otcem navržené veřejné školy, ačkoli v září 2017 už zahájila povinnou školní docházku v soukromé škole. Matka podala ústavní stížnost a soud na její podnět už v březnu odložil vykonatelnost sporného rozsudku krajského soudu.

Nyní ústavní soudci dospěli k závěru, že ústavní stížnost je důvodná, byť z jiných důvodů, než které matka uváděla. Odvolací soud totiž nijak nezjišťoval názor dívky na možnou změnu základní školy. Nic při tom nenasvědčuje tomu, že by sedmiletá dívka nemohla nebo nedokázala říct, jestli se jí ve škole líbí, zda tam má kamarády a zda stojí o změnu.

Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Sedím a dávám pozor, opisoval žák padesátkrát. Má podobný trest smysl? A je zákonný?

18 Duben, 2018 - 13:49
„V hodinách nikde nechodím, sedím na místě a dávám pozor.“ Stejnou větu musel žák 4. třídy základní školy opsat padesátkrát jako trest za vyrušování při výuce. Že některé školy ještě podobné tresty praktikují, zaskočilo i mnohé učitele. Podobné postihy se podle nich míjejí účinkem. Informuje iDNES.cz.


Písemný trest byl uložen žákovi jedné středočeské základní školy. Jeho teta Karin Marques, která je shodou okolností také učitelka, pak zveřejnila fotografii na internetu.

„Byla jsem v šoku, že se něco takového stále objevuje. Bylo by to úsměvné, kdyby se to stalo jednou, ale v dané škole jsou podobné poznámky běžné... Ale takový trest se míjí účinkem, není to v souladu s poznatky pedagogiky ani psychologie. Je nezbytné takové situaci předcházet a dávat žákům dostatečný prostor být aktivní,“ říká Marques.

„Původně jsme si mysleli, že se tyto tresty již nedávají, ale po zveřejnění fotografie jsme zjistili, že to neobvyklé není. K podobným selháním učitele dochází podle nás z bezradnosti konkrétního učitele v situaci, ze které nevidí žádné jiné východisko,“ komentovala pro iDNES.cz postih předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová. „V neposlední řadě se jako učitelé musíme pokoušet proti podobným praktikám stavět ve svých sborovnách a třídách,“ dodala.

„Trestání žáků ze strany učitelů není zákonné. Neznám předpis, který by školám umožňoval trestat žáky. Škola není žádná trestající instituce, škola má vzdělávat a tento proces je povinna ze zákona hodnotit,“ říká ředitel Základní školy Lázně Bělohrad Jaroslav Jirásko

Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Upozornění na neetickou manipulaci se stanoviskem Společnosti učitelů matematiky na diskusi k Hejného metodě

18 Duben, 2018 - 08:58
Vedení katedry matematiky a didaktiky matematiky PedF UK upozorňuje na manipulaci se stanoviskem Společnosti učitelů matematiky (SUMA) v rámci jednání k Hejného metodě na půdě školského výboru parlamentu 14. 3. 2018. Na setkání byl rozdán podklad, který v diskusi prezentoval Jiří Rákosník z Matematického ústavu Akademie věd ČR. Podklad obsahuje i strany „Ze stanoviska Společnosti učitelů matematiky JČMF“, jejich text se ale od originálního stanoviska SUMA podstatně liší a je zřejmé, že došlo k jeho manipulaci. Vedení katedry dokládá tuto manipulaci následovně:


Vynechání bodu číslo 5 Stanoviska SUMA lze vysvětlit tím, že v Podkladu je uvedeno „Ze stanoviska...“; tedy je naznačeno, že z originálního textu bylo něco vynecháno. Ovšem považujeme za nepřijatelné, že vedle zkrácení originálního stanoviska došlo i k významově podstatnému přeformulování vět a k dodání nových. To podstatným způsobem mění původní smysl Stanoviska SUMA.

Podle našeho názoru je doložená manipulace s textem neetická. Domníváme se, že členové Výboru byli záměrně uvedeni v omyl tak, aby význam Stanoviska SUMA lépe vyhovoval jednostrannému pohledu autora či autorů „Podkladu“.

Stanovisko SUMA: "V žádném případě nejsou jen dvě metody: Hejného (nová a moderní) a zastaralá, jak mediální zkratka napovídá."

"Podklad": "V žádném případě nejsou jen dvě metody: Hejného (nová a moderní) a zastaralá, jak to mnohdy interpretují média, která nekriticky uvádějí "přednosti" Hejného metody, zamlčují řadu případů, kdy učitelé výuky touto metodou zanechávají a rodiče se proti jejím výsledkům bouří."

Zcela nová teze, která ve stanovisku SUMA chybí: "Tzv. Hejného metoda není svou podstatou nic nového. Jde o extrémní formu tzv. konstruktivismu ve výuce, který byl v řadě zemí již dávno vyzkoušen a bez úspěchů opět opuštěn."

Stanovisko SUMA: "Vyučuje-li Hejného metodou učitel, který ji pochopil a s metodou se ztotožnil a je-li třída k tomu vhodná, může tato výuka vést k dobrým výsledkům."

"Podklad": "Vyučuje-li Hejného metodou učitel, který ji pochopil a s metodou se ztotožnil, a je-li třída k tomu vhodná, může SNAD tato výuka vést k dobrým výsledkům.

Stanovisko SUMA: "Dostane-li však učitel příkazem, že takto musí učit, je to často kontraproduktivní. To přirozeně platí pro jakoukoli jinou metodu výuky."

"Podklad": "Dostane-li však učitel příkazem, že takto musí učit, je to často kontraproduktivní."

Za katedru MDM PedF UK
doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (vedoucí katedry),
prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc. (zástupce vedoucí),
doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (tajemník katedry)

Citovaný „podklad“ naleznete zde
Originál stanoviska SUMA naleznete zde
O jednání na půdě školského výboru jsme informovali zde
Diskuse pokračuje například zde a zde a zde
Kategorie: Česká škola

Učitelé měli dostat přidáno už od září, ale jisté to není. Miliony na jízdenky už začínají chybět

18 Duben, 2018 - 06:00
"Já to nemůžu vědět," odpověděl premiér v pondělí na otázku Respektu, jestli skutečně počítá s 15 procenty pro učitele hned po letních prázdninách. "My máme jasně v programu, že se chceme soustředit na tuhle profesi. My jsme řekli, že náš cíl za celé toto (volební) období je dostat průměrný plat pedagogů na 45 tisíc. Navýšení od 1. září by znamenalo asi pět miliard a já vám to teď neřeknu," dodal Babiš během návštěvy Karlovarského kraje.


Dohadování o platech začalo minulý týden u úplně jiného tématu – u slev na jízdné ve vlacích a autobusech pro studenty a seniory. Jen letos bude toto opatření stát 3, 25 miliardy, jenže s těmito penězi se v letošním rozpočtu nepočítalo.

Jeden z největších příspěvků (400 milionů) padl na ministerstvo školství. Opoziční poslanci Babišovi připomněli, že v prosinci po odhlasování státního rozpočtu sněmovna přijala takřka jednomyslně speciální usnesení, podle kterého by případné finanční rezervy objevené během letošního roku měly jít právě na platy učitelů. Tedy nikoli na jízdenky.

Podle mluvčí vlády Barbory Peterové je zvýšení platů oid září pro Babiše zatím jen cíl, nikoli tvrdý závazek. "Chtěl by od září, ale musí se to nejdřív zrealizovat," uvedla Peterová s tím, že hlavním otazníkem je právě hledání peněz.

Státní rozpočet na letošní rok počítá s útratou 1364,5 miliardy korun. Proti tomu vypadá pět miliard jako zanedbatelná suma. Jak ale v pondělí v Karlových Varech upozornil ministr školství Robert Plaga, kromě pěti miliard na platy má letos před sebou ještě další finanční resty – chybějí zdroje na financování inkluze, školství bude potřebovat peníze na reformu financování škol, školy zjišťují, že jim u zpožděných investičních akcí přestávají stačit dřívější rozpočty kvůli stavebnímu boomu a zdražování stavebních prací...

Zvýšení platů od září je tedy stejně nejisté jako osud děravého rozpočtu pro celé školství. "Budeme hledat a jednat," poznamenal ve Varech k vznikajícímu manku ministr Plaga. Je zjevné, že škrtnutých 400 milionů se mu letos mohlo hodit, ale ve skutečnosti bude potřeboval řádově víc.

Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Školské odbory: Memorandum „České školství – co chceme“

18 Duben, 2018 - 05:00
„Školství je společenská priorita zasluhující všestrannou podporu pro jeho stabilní fungování a rozvoj reagující na nové potřeby. Stát musí proto vytvářet podmínky pro činnost školství, a to všestranně ve všech podstatných faktorech, k nimž patří zejména: úroveň řízení, materiální a personální podmínky, finanční zabezpečení, legislativní prostředí,“ píše se v aktualizovaném textu memoranda školských odborů.


Odbory v memorandu mimo jiné požadují:

Efektivní řízení školství, které vyžaduje:

- jasnou koncepci a stabilitu,
- odbourání byrokratické zátěže ve fungování škol,
- vyjasnit vztahy mezi školami a jejich zřizovateli, nepřipouštět politizování řízení škol,
- respektování názoru komise při konkurzních řízeních na ředitele,
- optimalizaci sítě škol včetně soukromých a církevních provádět s ohledem na konkrétní region a ve vazbě na demografický vývoj,
- více využívat zpětnou vazbu ověřující dopady realizace přijatých opatření v praxi,
- ve větší míře diskutovat přípravu zásadních rozhodnutí s řadovými učiteli,
- vyhodnotit postup realizace Strategie vzdělávací politiky do roku 2020 a potřeby tento dokument aktualizovat.

Financování školství

V souladu s doporučením OECD zvyšovat výdaje na vzdělávání na úroveň vyspělých států EU tak, aby v horizontu do čtyř let (do r. 2022) činily nejméně 6 % z HDP.

Postavení pedagogických pracovníků a jejich profesní rozvoj

Chránit pedagogické pracovníky při výkonu jejich povolání před agresí ze strany žáků i rodičů a poskytovat jim bezpečné pracovní prostředí. Zdokonalovat přípravu budoucích učitelů a přizpůsobovat ji novým potřebám a požadavkům. Věnovat pozornost průběhu inkluze, hodnotit její výsledky a navrhovat potřebné změny.

Celý text naleznete zde
Kategorie: Česká škola

Stránky